Maandelijks archief: april 2015

Ziekenhuisdieet of koolhydraatarm dieet?

Ziekenhuisdieet of koolhydraatarm dieet?

In de wereld van het afvallen zijn er diverse manieren om overtollig vet kwijt te raken. Ik neem vandaag twee diëten onder de loep met beide hetzelfde doel maar een compleet andere manier om er te komen: het bekende ziekenhuisdieet en een gezond koolhydraatarm dieet.

Ziekenhuisdieet of koolhydraatarm dieet

Het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is eigenlijk best wel een wrede en stevige manier om te gebruiken voor het afvallen. De inname van welk eten dan ook wordt tot een minimum beperkt. Bij het ziekenhuisdieet eet je namelijk maar een fractie van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Normaliter dienen vrouwen ongeveer 2000 calorieën en mannen 2500 calorieën binnen te krijgen, dit aan wordt nu verlaagd naar minder dan 1000 calorieën. Dan voel je mogelijk de bui al hangen. Je lichaam krijgt veel minder voedingsstoffen binnen dan het nodig heeft. Moe, ziek, zwak, misselijk etc zijn logische gevolgen hier op. Wanneer je met je dagelijkse bezigheden zoals werken en sporten bezig bent kan het ziekenhuisdieet behoorlijk zwaar vallen. Normaal functioneren zal elke dag steeds een stuk lastiger gaan worden.

 

Waarom het ziekenhuisdieet?

Het dieet werkt voor mensen die in een ziekenhuisbed liggen en binnen en paar dagen een aantal kilo’s dienen te verliezen. Het ziekenhuisdieet duurt maximaal 5 dagen en in die dagen verliezen mensen toch snel 8 kilogram. Omdat het gigantisch veel gewichtsverlies in zo’n korte tijd is, is het ziekenhuisdieet buiten die ziekenhuisdeuren ook een succes geworden. Vaak wordt vergeten dat het ziekenhuisdieet alleen voor bedlegerige mensen wordt gebruikt. Wanneer er veel activiteit plaatsvind zoals werk of sporten, krijgt men veel te weinig voedingsmiddelen binnen.

 

Koolhydraatarm dieet

Een tegenhanger van het ziekenhuisdieet is een koolhydraatarm dieet. Het noemen van de naam zegt al de intentie van het dieet: weinig koolhydraten tot je nemen. Het koolhydraatarm dieet is in het leven geroepen aangezien we een overvloed van koolhydraten binnenkrijgen. Koolhydraten zijn goed voor het lichaam, aangezien koolhydraten als brandstof voor het lichaam werken. Bij het tot je nemen van teveel koolhydraten wordt uiteindelijk de hormoonspiegel ontregelt. Vet wordt opgeslagen in de lever en cellen in het lichaam. Deze raken na verloop van tijd ‘vol’. Het gevolg hiervan is dat er overtollige koolhydraten om worden gezet in vet en dit op plaatsen komt waar je het niet wilt hebben. Al het overtollige vet zal zich gaan uiten in overgewicht.

 

Waarom een koolhydraatarm dieet?

Om het hormoonstelsel in balans te houden dienen we de juiste hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten binnen te krijgen. Wanneer er teveel koolhydraten binnenkomen, is het waarschijnlijk dat er te weinig vetten of eiwitten binnenkomen en vise versa. Een overschot aan koolhydraten kan dus ook een negatieve invloed op het lichaam hebben. Klachten als moeheid, lusteloosheid, futloos etc zijn absoluut niet ondenkbaar. Door het gebruik van een koolhydraatarm dieet wordt dus de inname van koolhydraten verminderd en is er een ‘plekje’ in het lichaam voor andere voedingsstoffen. Het beste alternatief is het kiezen voor natuurlijke producten. Het helpt om gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen en tevens met afvallen.

 

Ziekenhuisdieet of koolhydraat arm dieet?

De verschillen tussen deze diëten is gigantisch. Het ziekenhuisdieet is vooral handig voor afvallen op de korte termijn. Er worden veel zaken aan de kant gezet om maar binnen een paar dagen heel veel gewicht kwijt te raken. Een hongergevoel is onvermijdelijk en de inname van gezonde voedingsstoffen wordt tot een minimum beperkt.

Het ziekenhuisdieet werkt perfect voor mensen die op het laatste moment willen afvallen voor bijvoorbeeld een belangrijk evenement of vakantie. Wellicht is het verstandiger om diëten niet op het laatste moment aan te laten komen.

Bij een koolhydraatarm dieet zijn de effecten niet zo snel als bij een ziekenhuisdieet, maar het gebeurd wel op een gezonde en effectieve manier. In een week 2 kilogram kwijtraken gaat ook absoluut lukken met het koolhydraatarm dieet. Maar zoals gezegd het gebeurd wel op een effectieve en gezonde manier. De kans op het jojo effect is overigens bij het ziekenhuisdieet vele male hoger dan bij het koolhydraatarm dieet. Er wordt flink gesneden in de inname van voedingsmiddelen. Bij het koolhydraatarm dieet gebeurd het op een rustige manier terwijl het lichaam wel voldoende voedingsmiddelen binnen krijgt. Mijn advies: kies voor de meest gezonde optie waar je zelf ook goed bij voelt!

Eiwitdieet

Afvallen is voor velen een hoge berg die beklommen dient te worden. Er zijn verschillende manieren om op het ideale gewicht te komen. Een van de bekendste en succesvolle manieren is het volgen van een eiwitdieet.

 

Het eiwitdieet

Zoals de naam al aangeeft is het een dieet op basis van eiwitten. Dit bekent niet dat er uitsluitend eiwitten gegeten worden, je past je eetschema aan en eet veel eiwitrijk voedsel. Let wel op dat de kwaliteit van de eiwitten altijd voorop staan. Er word vaak naar de prijs van eiwitrijk voedsel gekeken. De kans is dan vrij groot dat er eiwitten worden ingekocht die op de korte termijn voor resultaat kan zorgen. Het juiste eiwitrijke voedsel is voor de lange termijn erg belangrijk.

Afvallen met het eiwitdieet

 

Keuze voor eiwitdieet

Dat er veel mensen voor het eiwitdieet kiezen is niet vreemd. Door het volgen van een eiwitdieet worden oude eetgewoontes overboord gegooid. Een nieuwe, effectieve manier van het eten van voornamelijk eiwitrijk voedsel wordt gevolgd.
Het eten van eiwitrijk voedsel betekent dat het lichaam veel voedingsstoffen binnenkrijgt wat de spieropbouw ten goede komt. In tegenstelling tot veel andere diëten zorgt eiwitrijke voeding dat je je dagelijkse werkzaamheden daardoor gewoon kunt blijven doen zonder lichamelijk te verslappen.

” Ook bij het eiwitdieet geldt dat er minder calorieën binnen dienen te komen dan er worden verbrand. Het lichaam heeft een hoeveelheid calorieën dagelijks nodig. Wanneer deze calorieën met reguliere voeding niet binnenkomt dan zal het lichaam op zoek gaan naar reserves. De reserves die worden aangesproken zijn vetreserves. Wanneer dit wordt bewerkstelligt zal er vet en dus gewichtsverlies plaats gaan vinden. “

Een van de belangrijkste gehoorde redenen van het volgen van het eiwitdieet is dat er geen hongergevoel optreed. Ondanks dat het eetschema wordt aangepast, worden er voldoende voedingsstoffen genuttigd welke een honger gevoel tegen gaan.
Het eten van heerlijke recepten is voor velen ook een reden om te kiezen voor een eiwitdieet. Natuurlijk, het eetschema dient wel drastisch te worden aangepast. Maar de voeding die in het eiwitdieet passen zijn voor velen absoluut een reden om voor dit dieet te kiezen.

 

Minpunten eiwitdieet

Het eiwitdieet heeft vele voordelen, echter zijn er altijd puntjes van kritiek te bespeuren.
Volgens kenners is het niet verstandig het eiwitdieet voor een erg lange periode achter elkaar te gebruiken. Het advies is het dieet maximaal 3-5 maanden achter elkaar te gebruiken. Wanneer het gewenste gewicht is bereikt kan er natuurlijk ook gestopt worden met het eiwitdieet. Het terugvallen in oude eetgewoontes is funest voor het gewicht.

Met een eiwitdieet wil het net als bij andere diëten voorkomen dat het jojo-effect gaat plaatsvinden. Terugvallen in oude gewoontes, zoals veel koolhydraten eten, (ongezonde) vetten eten en vreetbuiten, zal als gevolg hebben dat de kilo’s er makkelijk weer bij op komen. Na het eiwitdieet is het dus belangrijk om gezond te blijven eten en daarbij het liefst ook voldoende blijven bewegen.

Niet elk eetschema van een eiwitdieet bevat voldoende voedingsstoffen. In alle gevallen is het belang om na te gaan of het dieet voldoende vitamines en mineralen schenkt. Zo niet, probeer deze dan wel op een andere manier binnen te krijgen.
Een eiwitdieet is duurder dan een gemiddeld dieet. Bij het inkopen van eiwitten is het vooral belangrijk naar de kwaliteit te kijken. Goedkope eiwitten zijn voor de korte termijn misschien ideaal, voor de lange termijn zullen vooral de wat duurdere eiwitten goed werken.

 

Conclusie eiwitdieet

Om relatief snel veel gewicht te verliezen is een eiwitdieet de uitgelezen mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen. De prijs van de juiste voedingsmiddelen zal iets hoger liggen dan andere diëten. Het resultaat zal de prijs absoluut waard zijn.